COMUNICAT

 

Procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Iaşi au finalizat cercetările în dosarul întocmit în urma celui mai grav accident feroviar care a avut loc în România în ultimii ani, aşa cum a fost catalogat de presă, accident petrecut în loc. Scânteia, jud. Iaşi la data de 14 august 2009, soldat cu 14 morţi printre care şi şoferul microbuzului implicat în accident şi alte două persoane care au suferit multiple leziuni ce au necesitat îngrijiri medicale.
Prin rechizitoriul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Iaşi emis la data de 04.08.2010 s-a dispus trimiterea în judecată a celor doi administratori ai societăţii care deţinea microbuzul implicat în accident, astfel:
 
- DUMITRU IONEL - pentru săvârşirea infracţiunilor de neluarea vreuneia dintre măsurile legale de securitate şi sănătate în muncă de către persoana care avea îndatorirea de a lua aceste măsuri, dacă se crează un pericol grav şi iminent de producere a unui accident de muncă sau îmbolnăvire profesională faptă care a produs consecinţe deosebite, prev. de art. 37 alin. 1 şi 2 din L. 319/2006 - legea securităţii şi sănătăţii în muncă, nerespectarea regimului transportului rutier public, prev. de art. 281 ind.1 alin. 1 şi 2 teza I/c.p., falsul intelectual, prev. de art. 289 alin.1/c.p., fals material în înscrisuri oficiale, prev. de art. 288 alin. 1 şi 2/c.p., uzul de fals, prev. de art. 291/c.p., cu aplicarea dispoz. art. 33 lit.a/c.p.
- SCÂNTEI CONSTANTIN - pentru săvârşirea infracţiunilor de neluarea vreuneia dintre măsurile legale de securitate şi sănătate în muncă de către persoana care avea îndatorirea de a lua aceste măsuri, dacă se crează un pericol grav şi iminent de producere a unui accident de muncă sau îmbolnăvire profesională faptă care a produs consecinţe deosebite, prev. de art. 37 alin. 1 şi 2 din L. 319/2006 - legea securităţii şi sănătăţii în muncă, şi nerespectarea regimului transportului rutier public, prev. de art. 281 ind.1 alin. 1 şi 2 teza I/c.p., cu aplicarea dspoz. art. 33 lit.a/c.p.
 
De asemenea, s-a dispus încetarea urmăririi penale faţă de APOSTU PETRIŞOR RĂZVAN, conducătorul auto care se afla la volanul microbuzului implicat în accident, pentru săvârşirea infracţiunii de ucidere din culpă, prev. de art. 178 alin. 2 şi 5/c.p. şi neînceperea urmăririi penale pentru săvârşirea infracţiunilor de vătămare corporală din culpă, prev. de art. 184 alin. 2 şi 4/c.p., distrugere şi semnalizare falsă, prev. de art. 276 ali. 1,3 şi 4/c.p. cu referire la art. 277 alin.2/c.p., nerespectarea regimului transportului rutier public, prev. de art. 281 ind.1, alin. 1 şi 2 teza II/c.p., cu aplicarea dspoz. art. 33 lit.a/c.p. întrucât acesta a decedat la data de 17.08.2009.
În ceea ce priveşte pe numitul BUDA VASILE, mecanicul automotorului cu care microbuzul a intrat în coliziune, în sarcina sa nu s-a putut reţine comiterea vreunei infracţiuni, dispunându-se neînceperea urmăririi penale faţă de acesta sub aspectul săvârşirii infracţiunii de neîndeplinirea îndatoririlor de serviciu sau îndeplinirea lor defectuoasă, din culpă, prev. de art. 273 alin. 1 şi 2/c.p. cu referire la art. 277 alin.2/c.p.
Totodată, cercetările vor fi continuate separat faţă de cei doi administratori sub aspectul comiterii unor infracţiuni prevăzute de Legea evaziunii fiscale, fapte descoperite cu ocazia instrumentării acestui dosar.
 
La data de 14.09.2009, urmare a dispoziţiei administratorilor DUMITRU IONEL şi SCÂNTEI CONSTANTIN, conducătorul auto APOSTU PETRIŞOR RĂZVAN s-a deplasat, din nou, pentru efectuarea unei curse pentru transport rutier public de persoane pe traseul Iaşi - Scânteia cu microbuzul marca Wolkswagen cu numărul de înmatriculare IS-05-EEM ştiind că S.C. VALCRIS TRANS SRL, societatea căreia îi aparţinea microbuzul, nu deţinea licenţă pentru acest traseu.
În jurul orei 14.00 efectua traseul retur Scânteia - Iaşi, deplasându-se pe D.J. 246 Tăcuta - Ipatele, în microbuz fiind un număr de 15 călători. Aproximativ la ora 14.15 a ajuns în dreptul trecerii la nivel cu cale ferată fără bariere din com. Scânteia, jud. Iaşi, presemnalizată, marcată şi semnalizată corespunzător cu semnale optice şi acustice, care interziceau trecerea şi s-a angajat în traversarea căii ferate. În acelaşi timp pe cale ferată circula automotorul pentru transport persoane AMX 4563 în regim de tren accelerat pe relaţia Braşov - Iaşi cu două vagoane, proprietate a s.c. REGIOTRANS srl Braşov condus de către mecanicul BUDA VASILE. Când microbuzul a ajuns la al treilea fir de cale ferată a fost surprins şi lovit de tren, fiind împins pe firul liniei curente Scânteia - Grajduri pe o distanţă de 510m. În urma coliziunii microbuzul a fost distrus în totalitate, 11 persoane decedând pe loc iar alte 5, printre care şi conducătorul auto fiind transportate cu ambulanţele la Spitalul Clinic de Urgenţe din Iaşi, acestea prezentând leziuni grave. Ulterior, trei dintre aceste victime au decedat.
Cu ocazia cercetărilor care au fost efectuate în cauză s-a stabilit că administratorul DUMITRIU IONEL a falsificat şi un contract individual de muncă pe numele unui salariat, pe care l-a ştampilat cu ştampila societăţii administrate de el, contrafăcând şi semnătura celuilalt administrator, folosind actul astfel falsificat la Inspectoratul Teritorial de Muncă şi la A.R.R. - Ag. Iaşi . Acest act atesta faptul că respectivul salariat era persoana desemnată în cadrul societăţii să conducă permanent şi efectiv activitatea de transport rutier de persoane, existenţa acestui post în cadrul unei astfel de firme fiind necesară pentru a menţine activă licenţa de transport persoane cât şi licenţa de transport judeţean.